IMO: 7643784
Typ: FIRE FIGHTING VESSEL
Bandera: polska
W skutek rozwoju portów, a przede wszystkim budowy pirsów przeładunkowych w głąb otwartych akwenów (np. pirs rudowy i paliwowy w Gdańsku), konieczne stało się posiadanie statków pożarniczych typu ciężkiego do działań ratowniczo – gaśniczych w tych akwenach jak i na redzie, np. podczas wprowadzania zbiornikowców. Cel ten przyświęcał powstaniu statku pożarniczego typu SP-2700.
Statek pożarniczy typu SP-2700 został zaprojektowany do ochrony portów otwartych od strony morza, posiadających obszerne akweny portowe z otwartą redą poddaną działaniom fal i wiatru - np. Port Północny. Statek został zbudowany w 1976 roku przez Stocznię Remontową „Nauta” w Gdyni i przekazany w grudniu tegoż roku Zarządowi Portu Gdańsk. Banderę podniesiono 12 grudnia 1976 roku i nadano mu nazwę STRAŻAK 5.
Jako główne kryteria podczas projektowania przyjęto, że Strażak 5 będzie:
- Prowadził samodzielne akcje ratowniczo – gaśnicze na innych statkach w portach, wódach przybrzeżnych i lądowych obiektach znajdujących się w bliskim sąsiedztwie kanału portowego;
- Brał udział w akcjach ratowniczo - gaśniczych na lądzie, służąc także jako źródło zaopatrzenia w wodę dla samochodów Portowej Straży Pożarnej;
- Udzielanie pomocy w gaszeniu pożarów tankowców w BPPP.
Budowa statku pożarniczego SP-2700 STRAŻAK 5.
Kadłub przygotowany do żeglugi w lodzie został wykonany ze spawanych arkuszy blachy o grubościach: ścianki dna i zęzy: 7 mm, burty: 6 mm, z pasa płóz: 9 mm. Został podzielony na 8 przedziałów wodoszczelnych. Budowa statku umożliwia pływanie:
- Siła wiatru do 60B – żegluga przybrzeżna,
- Siła wiatru do 80B – żegluga osłonięta.
Napęd stanowi jeden silnik SD12 HCP-Fiat B3012SS o mocy 2700 KM, który podczas prób morskich osiągnął 14,4 węzła przy 95% mocy. Napęd jest przekazywany na śrubę nastawną w obrotowej dyszy sprzężonej z płetwą o zwiększonym kątem wychylenia steru.
Strażak ponadto został wyposażony w dwa agregaty prądotwórcze Mercedes OM 403 o mocy 147kW, jeden agregat prądotwórczy Andrychów o mocy 52 kW.
Główne dane techniczne
Długość całkowita | 37,33 m |
Długość między pionami | 36,14 m |
Wysokość boczna | 3,60 m |
Szerokość | 9,22 m |
Zanurzenie dziób | 2,30 m |
Zanurzenie rufa | 3,70 m |
Pojemność brutto | 275,91 BRT |
Pojemność netto | 72,08 T |
Ciężar statku | 480 T |
Silniki typ | SD12 HCP-Fiat B3012SS |
Moc napędu | 2700 KM |
Prędkość | 14,4 węzła przy 95% mocy |
Maksymalny stan załogi: 15 osób, w tym 7 strażaków.
Wyposażenie pożarnicze
PARAMETR | DANE | ||
Moc silników pomp poż. | 2 x 420 KM | ||
Wydajność pomp poż. | 2 x 10000 l/min | ||
Ciśnienie tłoczne pomp poż. | 12 atm. | ||
Wydajność działek | 1 x 4800 l/min 2 x 2400 l/min |
||
Zasięg rzutu wody | 80 m 60 m |
||
Nasady | Tłoczne | Wodne | 2 x 4 110mm |
Pianowe | 2 x 3 110mm | ||
Ssące | 2 x 4 150mm | ||
Wylewnice piany średniej | 9 szt. po 3 na lewej i prawej burcie i dziobie |
||
Obrona własna | zraszacze - 38 szt. | ||
Stacja CO2 | 25 szt. x 45 l, w tym obrona siłowni: 10 szt. dł. węży: po 50 m na LiP burtę |
||
Pompy głębinowe | 2x 2500 l/min 2x 1000 l/min |
||
Środek pianotwórczy | 10 m3 | ||
Węże tłoczne | W52 | 13 odc. | |
W75 | 44 odc. | ||
W110 | 20 odc. | ||
Węże ssawne Ws150 | 3 odc. (24 mb) | ||
Zapory pływające | Expandi 4800 2x11 odc., tj. 2x165 mb |
Stan 2009 r.
Polecenia uruchomienia pomp oraz podanie wody lub piany na poszczególne nasady, działka bądź do samoobrony są wydawane z mostka za pomocą telegrafu pożarniczego.
Armatura pożarnicza rozmieszczona jest w skrytkach na lewej i prawej burcie. Dostęp jest możliwy tylko z pokładu.
Pomieszczenie CO2 znajduje się na rufie. Dostęp do niego jest alarmem, który sygnalizuje każde otworzenie włazu. Ma to na celu ochronę osób do niego wchodzących, którzy muszą być pod ciągłym nadzorem w przypadku zasłabnięcia. Przy włazie zejściowym do pomieszczenia z butlami znajduje się szafka sterownicza, skąd można zrywać poszczególne sekcje butli.
Na rufie, w późniejszym okresie, zdemontowano 3 wylewnice i w to miejsce zamontowano 2 zwijadła zapór Expandi. Jedno o osi pionowej a drugie o osi poziomej. Zwijadła napędzane są hydraulicznie.
Na pokładzie łodziowym (nad skrytkami) znajduje się podnośnik hydrauliczny o udźwigu 2 ton, ponton (głównie wykorzystywany do rozwijania zapór) oraz zbieraczka typ "Walosep W1" o wydajności 660 l/min.
Na Strażaku 5 znajdują się tratwy ratownicze: dwie sześcioosobowe i dwie dziesięcioosobowe.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Opracował inż. Janusz Borkowski na podstawie:
Dr Inż. Jan Migała, Mgr Inż. Janusz Perski - SP-2700 type fire-fighting vessel
oraz dokumentów własnych i wewnętrznych PSP FLORIAN